Værdiregelsæt for Rismølleskolen

Rismølleskolens værdier ”Dialog – Fællesskab – Udvikling” giver Rismølleskolens elever næring til trivsel og læring.

Med udgangspunkt i vores værdier er det vigtigt at eleverne lærer vigtigheden af, at alle bidrager til, at Rismølleskolen er et godt sted at være. Vi arbejder derfor på at skabe en kultur på basis af værdierne og stærke relationer mellem voksne og børn – og børnene imellem, som danner grundlag for at værdierne lever. Vi bruger en anerkendende tilgang, som skaber tillid, højt selvværd og motiverer eleverne til at gøre deres bedste

Vision

Muligheden for og lysten til udvikling bæres af nysgerrighed. Rammerne i hverdagen skal styrke lysten til at lære, og vi skal ønske at udvikle os både fagligt og som mennesker. Alle elever er unikke med hver deres egenskaber, interesser og læringsbehov. Hver elev, medarbejder og forælder bidrager via nysgerrighed og ansvarlighed til den enkeltes udvikling og i det brede fællesskab.

Rismølleskolen vil et højt fagligt niveau. Vi skal skabe faglige og sociale læringsrum, så enhver elev kan udfolde og udvikle sine potentialer fuldt ud, så eleverne forlader skolen med motivation til livslang læring og udvikling samt lyst og kompetencer til at tage aktiv del i samfundet.

Kerneværdier

Dialog

Via en åben og tæt dialog fremmes et godt og trygt læringsmiljø med plads og rum til engagement. Dialog skal styrke fællesskab mellem medarbejdere, elever, forældre, skoleledelse og skolebestyrelse. Via en åben og tillidsfuld dialog kan vi skabe fælles viden om, hvad skolehverdagen er og kan, ligesom vi kan samarbejde om at finde en fælles vej videre. Vi ønsker en åben og nysgerrig dialog, der danner grundlag for et godt samarbejde om VORES skole. Vi ønsker en god skole, og tager derfor hensyn og hjælper hinanden, så det er rart for alle at være på Rismølleskolen.

Dialog i praksis

For os betyder dialogen, at vi taler sammen og lytter til hinanden. Dialog forudsætter, at vi er opmærksomme på, at vi er en del af et meningsfuldt fællesskab, samtidig med at respektere den enkelte som et selvstændigt individ med egne holdninger og meninger.

Vi tilstræber dagligt at opbygge en respektfuld omgangstone i form af en anerkendende og støttende kommunikation.

Derfor skal vi alle

• være opmærksomme på, at dialogen i undervisningen bygger på respekt for eleverne.
  • være nysgerrige på hinanden og begynde med et “hvorfor” i dialogen.
  • lytte og øve os i turtagning.
  • øve os tid til at give og få feedback samt øve os i autentiske dialoger, der giver meningsfuldhed for begge parter.

Fællesskab

Styrket fællesskab skal styrke relationer, engagement og trivsel.

Ansvarlighed er et bærende princip i vores møde med hinanden, men det er også et mål, at børnene i forhold til deres alder udvikler ansvarlighed i forhold til sig selv, hinanden og omverdenen. Tydelige forventninger fremmer ansvarlig adfærd, der udvikler fællesskabet. Vi skal få øje på og skabe mulighed for fællesskaber på kryds og tværs i skolen. Fællesskaber giver samhørighed, tilhørsforhold og ejerskab.

Børn, unge og voksne på Rismølleskolen skal motiveres til at indgå i fællesskabet og til at tage aktiv del i skolens aktiviteter.

Fællesskaber i praksis

Rismøllens små og store fællesskaber skal være præget af mangfoldighed og begejstring. Alle elever oplever at have mulighed for at deltage i både de faglige, sociale og tværgående fællesskaber. Vi arbejder også på tværs af klasser og årgange, med venskabsklasser, legegrupper, fællessamlinger, fagdage og lignende.

Derfor skal vi alle

• styrke samarbejde, kontakt og fælles forståelse mellem skole og hjem og mellem elever og medarbejdere.
  • bruge en omgangstone, der præges af godt humør, venlighed og gensidig respekt og hensyntagen.
  • anerkende og respektere forskelle.
  • opleve at være en del af forpligtende fællesskaber.
  • være med i et demokratisk fællesskab, hvor der er medindflydelse og tages medansvar.
  • iværksætte flere aktiviteter på tværs.

Udvikling

Muligheden for og lysten til udvikling bæres af nysgerrighed. Rammerne i hverdagen skal styrke lysten til at lære, og vi skal ønske at udvikle os både fagligt og som mennesker. Alle elever er unikke med hver deres egenskaber, interesser og læringsbehov. Hver elev, medarbejder og forælder bidrager via nysgerrighed og ansvarlighed til den enkeltes udvikling. Vi skal skabe faglige og sociale læringsrum, så enhver elev kan udfolde og udvikle sine potentialer fuldt ud, så eleverne forlader skolen med motivation til livslang læring og udvikling samt lyst og kompetencer til at tage aktiv del i samfundet.

Udvikling i praksis

• Der arbejdes med at skabe et trygt læringsmiljø, hvor der sættes tydelige rammer og arbejdes med klasseledelse
  • Der skal tages udgangspunkt i elevernes nærmeste udviklingszone, hvor der skal være plads til forskellighed og at lære på forskellige måder

Derfor skal vi alle

• anerkende, at vi alle er forskellige og skal lære forskelligt
  • tage ansvar i det forpligtende fællesskab
  • bidrage med konstruktive dialoger om udvikling

Værdiregelsættets forankring og synlighed

Ved skoleårets start introducerer skolelederen elever og forældre om ordensreglerne, værdiregelsættet og antimobbestrategien. Disse er at finde på skolens hjemmeside. Nye medarbejdere skal introduceres ved ansættelse. Hvis værdiregelsættet ikke overholdes, er skoleledelsen forpligtet på at understøtte og vejlede personalet i det pædagogiske arbejde med skolens værdier. Værdiregelsættet blev vedtaget d.19 marts af ledelsen og forældrebestyrelsen og  revideres/justeres i marts 2025.