Skolens profil

Rismølleskolen er beliggende i Randers NØ i skønne Dronningborg. Den lokale skole med elever fra 0.-9. klassetrin.

Rismølleskolen er go'

Et musikalsk indblik i Rismølleskolens hverdag.

På Rismølleskolen har vi lavet vores helt egen unikke skolesang. Den randrusianske sangskriver og musiker Thomas Lennert blev hyret til at skrive den, Tom Lindby til at producere den og spille trommer, Amanda Hjuler til at synge den, Sune Lyster til at spille bas og Bo Janting Christensen til at filme den.

Elever, personale, forældre og ledelse har bidraget til indholdet i teksten, og 4. årgang 21/22 samt personale har deltaget i både indspilning af musikken og videoen.

Skolesangen synges og danses til morgensang og i andre sammenhænge hvor vi mødes på tværs af klasser. Det er f.eks til skolefest, op til en skoleferie, skolernes motionsløb eller når vi har en mulighed for at mødes for at fejre fællesskabet.

 

Fællesskab - Dialog - Udvikling

Vi vægter høj grad af faglighed (trivsel og tilstedeværelse).

Skolen er afdelingsopdelt i afdeling 1 (0.-5. klasse) og afdeling 2 (6.-9. klasse). Skolen har en førskolegruppe, hvor alle børn til kommende børnehaveklassebørn er indskrevet.

På skolen har vi medarbejdere, der har specialiseret sig indenfor AKT (adfærd, kontakt og trivsel) eller har kompetencer indenfor den faglige specialundervisning. Trivsel, bevægelse og sundhed er gennemgående temaer for skoledagen hos os. Både skolen og SFO'en har et godt samarbejde med Idrætsfritidsordningen, beliggende i Dronningborg Hallen.

Specialstøtte

På Rismølleskolen arbejder vi med at alle elever er en del af klassefællesskabet. Det betyder at klassens lærere og pædagoger som udgangspunkt arbejder med at tilrettelægge undervisningen, så alle elever oplever motivation for læring og bliver udfordret fagligt på forskellige niveauer. Klasseteamet har mulighed for faglig sparring af læse- og matikvejledere.

Elever, der er diagnosticeret ordblinde, vil blive tilbudt IT-hjælpemidler i klassen.

Eleverne visiteres til specialundervisningen i samarbejde med lærere/pædagoger, PPR og forældre, og der udarbejdes handleplan for den enkelte elev. Dette sker altid i samarbejde med klasselærer og klasseteam.

Elever med udfordringer i pauserne har mulighed for at få støtte.

Forældrebesøg

Vi har åbent hus-arrangementer i børnehaveklasserne og de mindste klasser med jævne mellemrum. Her inviteres forældre til at deltage i klassens daglige arbejde.

Herudover har vi ikke faste dage, hvor forældrene kan møde op på skolen og være med i klassen.

Det skal dog understreges, at forældre altid er velkomne efter aftale med klasselæreren.
Forældre, som kommer på besøg, skal være forberedte på at skulle give en hjælpende hånd i hele klassen.

SFO'en afholder åbne arrangementer flere gange i løbet af året.