Trafikpolitik

I samarbejde med forældrene bestræber vi os på, at alle børn på skolen får de bedste betingelser for at kunne færdes sikkert i trafikken.

Rismølleskolens trafikpolitik har som formål:

• at skabe trygge forhold på skolevejen.
  • at understøtte elever i selv at kunne transportere sig til og fra skole.
  • at sikre fælles rammer for trafiksikkerheden i forbindelse med skolens undervisning og øvrige aktiviteter.
  • at fremme og koordinere skolens færdselsundervisning.

Undervisning

Eleverne skal rustes til at blive sikre og ansvarsfulde trafikanter. I den forbindelse har færdselsundervisningen følgende mål:

• Eleverne skal kende trafikkens risikomomenter.
  • Eleverne skal blive opmærksomme og ansvarlige trafikanter.
  • Eleverne skal opnå rutine om færdsel i trafikken.
  • Eleverne skal forstå trafikken som et område, hvor de har medansvar og forpligtelser.

Undervisning i afdeling 1 (0.-4. klasse)

Fokusområderne i trafikundervisningen er følgende:

• Hvordan kommer jeg sikkert til og fra skole?
  • Hvordan færdes jeg sikkert i nærområdet?
  • Respekt for skolepatruljen.
  • Respekten for de andre trafikanter (cykler, knallerter, biler og lastbiler/busser).
  • Hvad siger færdselsreglerne for fodgængere?
  • Hvad betyder færdselsskiltene for fodgængere?
  • Basale forholdsregler ved tilskadekomst i trafikken – herunder at tilkalde hjælp.
  • Forholdet mellem bløde og hårde trafikanter.
  • Mit ansvar i trafikken.
  • Hvad siger færdselsreglerne for cyklister?
  • Hvad betyder færdselsskiltene for cyklister?
  • Hvordan færdes jeg sikkert og korrekt i trafikken?
  • Cykelhjelmen.
  • Cyklens trafiksikkerhed med hensyn til lys, reflekser, bremser og klokke.

3. klasse arbejder med "Lille cyklistprøve" for at styrke kendskabet til cykling og børnenes fortrolighed med cykling.

Undervisning i afdeling 2 (5.-9. klasse)

Fokusområderne i trafikundervisningen er følgende:

• Forholdet mellem bløde og hårde trafikanter.
  • Mit ansvar i trafikken.
  • Hvad siger færdselsreglerne for cyklister?
  • Hvad betyder færdselsskiltene for cyklister?
  • Hvordan færdes jeg sikkert og korrekt i trafikken?
  • Cykelhjelmen.
  • Teoretisk færdselsundervisning – kendskab til færdselsregler i relation til egen og andres færden.
  • Trafikantens ansvar og forpligtelser, for sig selv og for andre.
  • Samspil og risici - i konkrete trafikale situationer og i forhold til forskellige tidspunkter og årstider.
  • Trafik og stimulanser.
  • Rollemodeller for de små.

6. klasse arbejder med sikker trafiks online materiale inden "Cyklistprøven" afholdes. Klassens lærerteam står for undervisning og prøven arrangeres og afholdes af klassens lærerteam og skolens færdselskontaktlærer.

Undervisningen tager i høj grad udgangspunkt i elevernes egne oplevelser i trafikken.

Cykelhjelme benyttes ved udflugter på cykel og ligeledes opfordrer vi til, at alle børn har en trafikvest med hjemmefra ved arrangementer, som foregår på cykel.

På vej

Det er vigtigt, at børnene lærer at færdes i trafikken ved, så vidt det er muligt, at cykle eller gå i skole. Det giver bedre trafikanter og mindre trafikkaos omkring skolen.

For forældre, som afleverer deres børn i bil, er det vigtigt med en god og sikker aflevering af børnene på Rismølleskolen. Vi skal passe på hinanden derfor henstilles der til:

• Aflevering af børn i bil foregår på den rigtige side af Rismøllegade. Kør op og brug busvendepladsen for enden af Rismøllegade. Parkeringspladsen ved børnehaven er forbeholdt forældre til børn i børnehaven og institutionernes personale.
  • Det opfordres til at bruge ‘Kys og kør’ afleveringen ved brandvejen nord for skolen.
  • Det opfordres til at børn, som cykler i skole, trækker over fodgængerovergangen på Rismøllegade.
  • Eleverne skal placere deres cykler eller lignende i cykelgården.

Skolepatrulje

For at sikre elevernes skolevej bedst muligt er der hver morgen placeret en skolepatrulje ved fodgængerovergangen på Rismøllegade. Skolepatruljen står foran skolen 15 minutter før skoledagens start. Patruljen består af elever fra 7. og 8. klasse. Forældrene giver skriftligt tilladelse til, at deres barn må deltage i skolepatruljearbejdet. Skolepatruljerne bliver uddannet inden det nye skoleårs start.

Samarbejde

Skolen erkender, at det er nødvendigt med et bredt samarbejde om elevernes trafiksikkerhed. Færdselsundervisningen hjælper på vej, men træningen og forståelsen skal eleverne også have med hjemmefra.

Forældre spiller hovedrollen i børnenes trafiktræning, men skolen bidrager aktivt. Vi har alle en vigtig rolle overfor børnene. Da børnene lærer af det, de ser eller hører, voksne gør og siger, opfordrer vi forældrene til at:

• Træne med jeres børn på skolevejen.
  • Kontrollere jeres børns cykler med jævne mellemrum.
  • Refleks på tøj.
  • Få børnene til at bruge cykelhjelm.
  • Overhold henstillingen for afsætning af børn ved skolen.
  • Overhold skolepatruljernes anvisninger
  • Fodgængerfeltet bruges altid, hvis Rismøllegade krydses - dette for at give børnene et godt eksempel.