Skoledagens organisering og fagfordeling på Rismølleskolen
Undervisningens organisering skal skabe rammer og gode læringsmiljøer, for bedst mulig læring, dannelse og trivsel for såvel den enkelte elev som for klassen/gruppen.
Formål
Undervisningens organisering skal skabe rammer og gode læringsmiljøer, for bedst mulig læring, dannelse og trivsel for såvel den enkelte elev som for klassen/gruppen.
Fagfordeling
Skolen er organiseret i to afdelinger. Der er som hovedregel lærerskifte ved overgangen til en ny afdeling, hvilket betyder at dansk-og matematiklærere følger klassen fra 1.-5. klasse og fra 6.-9. klasse.
Hvis én klasse, mod forventning, skal have lærerskifte i den sidste del af mellemtrinnet, indsættes én lærer fra afdeling 2, som har mulighed for at følge klassen til og med 9. klasse.
Med udgangspunkt i lektionsfordelingsplanen gennemføres fagfordelingen.
Rismølleskolen prioriterer, at undervisningen dækkes af lærere med linjefag eller tilsvarende kompetencer.
Undervisningen planlægges ud fra et fålærerprincip, så klasserne i højere grad kan have de samme lærere i løbet af skoledagen. https://www.skole-foraeldre.dk/artikel/fålærerprincippet
Skemalægning
Med udgangspunkt i fagfordelingen tilstræbes skemalægning ud fra flg. principper:
Mulighed for aktivitetsbaseret undervisning, ekskursioner og samarbejde med eksterne parter.
Skoledagen planlægges under hensyntagen til elevernes behov for pauser og tid til at spise.
Skemalægningen gennemføres så skolens lokalekapacitet udnyttes bedst muligt
Der tages hensyn til elevernes behov for pasningsmuligheder i skolefritidsordningen, for at gå til præst o.lign.
Det tilstræbes, at skemaet og evt. skemaændringer er kendt af elever, forældre, skolens medarbejdere, ledelse og relevante samarbejdspartnere i passende tid.
Princippet tilstræbes – med afsæt i skolens ringetider - omsat til følgende handlinger: - alle klasser møder til 1. lektion - ingen klasser har mellemtimer
Vi følger de af ministeriet fastlagte undervisningstimetal
Engelsk og tysk ikke ligger i forlængelse af hinanden.
Musisk-kreative fag ligger som udgangspunkt ikke i forlængelse af hinanden
Vi benytter os af muligheden for at reducere skoledagens længde til fordel for lektioner med to-voksenordninger, hvor vi finder det relevant.
Der udarbejdes skema for undervisningens placering på klasser, lærere/pædagoger, fag og lokaler.
Skolen tilrettelægger så vidt muligt elevernes skoledage, så undervisningen i indskolingen ligger i tidsrummet 8.00-13.45, og på mellemtrinnet og i udskolingen i tidsrummet 8.00-14.45.
Skoledagen tilrettelægges, så eleverne i skoledistriktet kan nå skolebussen og med en maximal ventetid på 30 minutter.
Sprogfag, kulturfag og praktiske/musiske fag fordeles jævnt.
Faglæreres ønske om enkelt eller dobbeltlektioner.
At en af klassens primærlærere bør have timer i klassen mandag morgen, fredag i den sidste lektion, hvis der ikke er idræt eller et praktisk-/musisk fag
Faglektionerne er fordelt over hele ugen, således eleverne møder primære lærere hver dag.
Det tilstræbes, at der er parallellagte timer, hvor det er muligt.