Principper for den åbne skole

Ifølge folkeskoleloven skal alle skoler være åbne for det omkringliggende samfund og indgå i et samarbejde, der kan understøtte målene for folkeskolen.

Det overordnede formål er at udvikle eleverne, idet Rismølleskolen har valgt at fokusere på, at samarbejdet med de eksterne aktører skal understøtte opfyldelse af målene i fagene. Dette giver mulighed for at skabe varierende undervisningsformer, herunder understøtte bevægelse i skoledagen og skabe en mere praksisnær og anvendelsesorienteret læring.

Skolens samarbejde med eksterne aktører skal organiseres således, at det giver merværdi for arbejdet i klassen og understøtter målene, der arbejdes med. Åben skole-tilbuddene vil således være forskellige afhængig af klassetrin, idet selve den praktiske organisering oftest vil forestås af det enkelte klasseteam. Klasseteamene orienterer hinanden på årgangsmøder, og eventuel koordinering og samarbejde foretages. De forskellige tiltag samles til fremtidig inspiration og for at skabe overblik. Rismølleskolen deltager også i generelle tilbud fra Randers Kommune såsom teateroplevelsen "En for alle".

Skolelederen informerer mindst en gang årligt skolebestyrelsen omkring arbejdet med den åbne skole, og skolebestyrelsen drøfter, hvordan skolen lever op til de fastsatte principper, og om der er behov for en evt. revidering.