Tandpleje

Læs om skolens tandklinik, undervisning i tandpleje og på hvilke klassetrin, forældrene bør følges med eleverne til tandlæge.

Eleverne på Rismølleskolen bliver undersøgt på tandklinikken på Østervangsskolen, Dronningborg Boulevard 33, 8930 Randers NØ.

Tandklinikken kan kontaktes på telefon 89 15 87 85.

Tandklinikken på Østervangsskolen er åben for undersøgelse, forebyggelse og undervisning mandag fra kl. 08.00-15.00 og tirsdag fra kl. 08.00-16.00.

Onsdag, torsdag og fredag er der lukket. Her henviser vi til tandklinikken på Thors Bakke, som kan kontaktes på telefon 89 15 87 00.

I tilfælde af behandling aftales der tider på tandklinikken på Thors Bakke, Biografgade 3, 8900 Randers C.

Undervisning i tandpleje

I 4. klasse arbejdes der med et specielt tandbørsteprojekt, som skal lære børnene selv at børste tænderne rene.

I 6. klasse er der undervisning om syreskader.

Tandplejens samarbejde med forældre

Den kommunale tandplejeordning omfatter børn fra 0-18 år, og der tilbydes alle former for forebyggende og behandlende tandpleje efter individuelle behov.

Elever i 0. klasse tilbydes et besøg med forældre på Østervangsskolens tandklinik, hvor emner som barnets helbred, tandsundhed, caries (huller i tænderne) og lakforsegling vil blive taget op. Her gives også et informeret samtykke til evt. senere behandling (caries eller lak) i barnets skoletid.

Tandplejen opfordrer til, at børn i 0.-4. klasse følges med deres forældre. På den måde kan I som forældre følge med i, hvad der sker med jeres børns tænder. I kan få mere viden om, hvordan I støtter jeres barn i at holde tænderne sunde.

De fleste børn i 5.-10. klasse kan selv cykle, gå eller på anden måde transportere sig til klinikken.

Tandregulering

Alle elever bliver undersøgt af egen tandlæge omkring 3-5. klasse. Undersøgelsen kan også foretages på et tidligere tidspunkt, hvis det skønnes nødvendigt. Hvis barnet har behov for tandregulering, bliver det også undersøgt af en specialtandlæge. Al regulering (undtaget små behandlinger som f.eks. ganeplader) fortages på Centralklinikken, Reiersensvej.

Tandskader

Opstår der tandskader behandles de gratis, indtil de unge er fyldt 18 år. Hvis man har tegnet en tandskadeforsikring, er der oftest dækning ud over dette tidspunkt. Skolen har ingen tandskadeforsikring.