De voksne tager børns klager alvorligt
Synlige voksne i frikvartererne
Voksne sender tydelige signaler om, at mobning ikke accepteres.
Der gives tid og rum til at følge op på klager fra børn; kammeratskabssamtaler med gruppe eller ”medarbejdersamtaler” med det enkelte barn.
Børn tager hinanden alvorligt
”Trin for trin” eller tilsvarende i de små klasser
Arbejder med emnet, diskuterer, oplyses om, hvad de kan gøre.
Kammeratskabsregler i klasserne
Deltage i sociale konflikthåndteringsmøder
Sociale fødselsdage
Fælles oplevelser
Fælles oplevelser til at styrke ”vi-kultur” på skolen eller i den enkelte klasse
Fælles emneuge
Emneuger med socialt sigte
Forældrene inddrages
Forældrene orienteres om vigtigheden af deres opbakning, deres omtale af andre børn, forældre og personale og at de ikke skaber skel (eks. ved fødselsdage). Læs mere om emnet her.
Forældre inddrages i at løse konflikter.
Handleplan når der sker mobning
Niveauer med stigende indsats
- Pædagog eller lærer søger at løse problemet – øvrige voksne orienteres – ressourcepersonen inddrages (AKT) – plan for forebyggende aktiviteter
- Ledelsen inddrages. Voksenteam, SFO/lærer, forældre inddrages. Markering af at mobning ikke accepteres. Opfølgning i en periode med evaluering
- Øget indsats over for børn og forældre. PPR inddrages. Evaluering. Inddragelse af relevante eksterne parter
- Mobberen opfordres til at finde en anden skole - sidste udvej